منوی دسته بندی
عضویت

۹ ویژگی‌ یک وب‌سایت مناسب و کامل

۹ ویژگی‌ یک وب‌سایت مناسب و کامل

۱. آدرس سایت (URL) مناسب

انتخاب نام مناسب برای وب‌سایت اولین گام پس از پرداختن به ایده طراحی سایت است و از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا این نام در آینده تبدیل به برند سایت شما خواهد شد. ویژگی‌هایی که باید برای این نام و ثبت دامنه در نظر بگیرید:

۱. کوتاه باشد و در ذهن ماندگار شود؛ برای مثال HubSpot، WordPress، Twitter، Facebook و … . اختصار و به‌یادماندنی بودن نام این سایت‌ها آن‌ها را به یک برند تبدیل می‌کند، اما در نظر داشته باشید که همواره کلمات کامل نسبت به کلمات اختصاری در ذهن کاربر به‌یادماندنی‌تر خواهد بود.

۲- نام دامنه شما ترجیحاً باید دربردارنده نام برند شما باشد؛ به‌عنوان‌مثال، نام دامنه شرکت مایکروسافت، Microsoft.com است.

۳- تلفظ آن ساده و صریح باشد و ازنظر املایی به گونه‌های متفاوت قابل نوشتن نباشد؛ برای مثال اگر نام سایت شما baroon است، کاربر ممکن است آن را به شکل barun وارد کند.

۴- از کلمات کلیدی استفاده کنید. برای مثال اگر هدف سایت شما فروش آنلاین است، کلمه shopping بسیار کاربردی است یا اگر محتوای وب‌سایت شما با تکنولوژی در ارتباط است، استفاده از کلمه Tech بسیار مناسب خواهد بود.

۵- منحصربه‌فرد و خلاقانه باشد.

۶- از اعداد و خطوط ربط در آدرس و نام اصلی وب‌سایت استفاده نکنید.

۷- مشخص‌کننده ماهیت کسب‌وکار باشد. توجه داشته باشید که علاوه بر نام دامنه، پسوند نیز نوع فعالیت سایت شمارا مشخص خواهد کرد، پس در انتخاب آن دقت کنید. پسوندهای مهم عبارتند از:

  • (Com (commercial تجاری
  • (Net (network شبکه
  • (Org (organization سازمانی
  • (Info (information اطلاعاتی
  • (Gov (government دولتی
  • (Edu (education آموزشی
  • (TV (television کانال تلویزیونی
  • (Biz (business کسب‌وکار و تجاری

ابزارهای انتخاب دامنه وبسایت

با کمک ابزارهایی نظیر وب‌سایت‌های زیر می‌توانید با وارد کردن نام موردنظر از آزاد بودن آن نام آگاهی پیدا کنید و بهترین اسم را برای دامنه خود انتخاب نمایید. برخی از این ابزارها نام‌های پرطرفدار را به مزایده گذاشته‌شده و به فروش می‌رسند. همچنین می‌توانید نام دامنه‌های منسوخ‌شده را خریداری کنید. درصورتی‌که آدرس نام برند شما قبلاً خریداری‌شده باشد، این ابزارها نام‌هایی مشابه و با ویژگی‌های مناسب را پیشنهاد می‌دهند.

https://iranhost.com (مناسب برای وب‌سایت‌های.ir)

http://www.leandomainsearch.com

http://www.panabee.com

۲. طراحی و سازمان‌دهی کاربرپسند (User friendly)

وب‌سایت باید به‌گونه‌ای طراحی شود که کاربر به‌راحتی از آن استفاده و به اطلاعات موردنیازش دسترسی پیدا کند. طراحی سایت باید کاربر را به بازگشت و استفاده مجدد از آن ترغیب و او را به یک مشتری همیشگی تبدیل کند. ویژگی‌های یک طراحی خوب شامل موارد زیر است:

۱. تمامی صفحات باید مفهوم و محتوای مطلوب را به کاربر انتقال دهند زیرا کاربر همواره به صفحه اصلی مراجعه نمی‌کند بلکه در اغلب موارد از طریق یک لینک مستقیم در ایمیل یا صفحات اجتماعی به یکی از صفحات فرعی وب‌سایت منتقل می‌شود.

۲. هدایت واضح و دقیق کاربر به گزینه موردنظر او از طریق لینک‌های مستقیم یا منوی هدایت که در بالای صفحه قرار دارد یک ضرورت است. تمامی اطلاعات مهم باید به‌راحتی از طریق این منو قابل‌دسترسی باشند، اما ازآنجایی‌که بهتر است نوار جست‌وجو در تمام صفحات سایت موجود باشد، منوی اصلی نباید خیلی طولانی شود. دسته‌بندی مناسب مطالب وب‌سایت ازجمله مهم‌ترین عوامل جذب کاربران است.

۳. در صورت وجود فرم، آن را در دسترس کاربران قرار دهید. فرم تماس می‌تواند مشتریان بالقوه را تشویق به نوشتن نام، آدرس ایمیل و سایر اطلاعات کند تا با آن‌ها تماس بگیرید و برای مراحل بعدی دیجیتال مارکتینگ از آن‌ها استفاده کنید.

۴. اگر وب‌سایت شما محتوای مفیدی ارائه می‌دهد، به کسب درآمد از سایت از طریق تبلیغات فکر کنید. Asos، یک نمونه خوب در این زمینه است.

۵. بخشی از وب‌سایت را برای ارسال نظر، پیشنهاد، انتقاد و درخواست کاربران در نظر بگیرید. با جست‌وجوی منابع آموزشی در مورد تجربه کاربری (User Expreience یا به‌اختصار UX) می‌توانید با سایر جنبه‌های طراحی وب‌سایت آشنا شوید.

۳. خوانایی مطالب موجود در وب‌سایت

مطالعات نشان می‌دهند که بازدیدکنندگان وب‌سایت‌ها درواقع چیزی نمی‌خوانند بلکه از طریق مرور کلمات کلیدی، متن را اسکن می‌کنند. درنتیجه باید به نکات زیر در حین نوشتن وب‌سایت توجه کرد:

۱. از نوشتن پاراگراف‌های طولانی اجتناب کنید و برای راحتی کاربران در پیدا کردن مطالب موردنظرشان، تیترهای مناسبی در نظر بگیرید.

۲. افزودن تصاویر بین متون بسیار مفید است که به یادگیرندگان بصری کمک می‌کند مطالب مربوط به محصول شما را بهتر و سریع‌تر به خاطر بیاورند.

۳. از استفاده از فونت‌های مختلف در یک طراحی پرهیز کنید. همه مطالب وب‌سایت و صفحات فرود برند خود را با یک فونت مشخص و از پیش انتخاب‌شده بنویسید.

۴. از تکنیک‌های قالب‌بندی مانند سرفصل‌ها و پررنگ کردن نوشته‌ها برای افزایش قابلیت اسکن کردن چشم، استفاده کنید.

۵. همچنین برای سهولت در خواندن نوشته‌ها، کنتراست بین پس‌زمینه و وب‌سایت را حفظ کنید تا چشم کاربر از خواندن نوشته خسته نشود و روند خواندن مطالب را ساده‌تر کند، مثلاً رنگ نوشته سیاه روی پس‌زمینه سفید مناسب خواهد بود. انتخاب رنگ به‌اندازه انتخاب محتوای وب‌سایت مهم است. سعی کنید تا حد امکان از رنگ‌های تیز مانند سبز یا زرد نئونی استفاده نکنید. هنگامی‌که می‌خواهید بهترین آیتم خود را ارائه دهید، بهتر است از طرح و رنگ ساده استفاده کنید تا آن محصول جلوه بیشتری داشته باشد، اما هنگام ارائه چندین آیتم به‌صورت هم‌زمان، یک طراحی پویا بیشتر به کار می‌آید. به‌عنوان‌مثال Apple، به دلیل طراحی ساده آن توجه شمارا تنها به یک قسمت خاص جلب می‌کند و در مقابل Asos، یک وب‌سایت پویا است که چندین بخش و آیتم را ارائه می‌دهد.

۴. دسترسی سریع بازدیدکنندگان به مطالب موردنظرشان

کاربران باید به‌سرعت و با کمترین تلاش آنچه را که می‌خواهند به دست آورند.

۱. منوهای سایت باید ساختار و دسته‌بندی درستی داشته باشد و به‌راحتی در دسترس کاربران باشد تا از سردرگم شدن آن‌ها جلوگیری شود.

۲. منوی جهت‌دهی را باید در بالای صفحه قرار دهید.

۳. وجود بخشی برای جست‌وجو یک نیاز ضروری است و به کاربران این امکان را می‌دهد که با سرعت بیشتری به مطلب موردنظر خود دسترسی پیدا کنند.

۴. گزینه‌های خانه» درباره و تماس سؤالات متداول و سایر لینک‌ها را در پایین همه صفحات قرار دهید.

۵. وجود محتوا، تصاویر و تیترهای جذاب

وب‌سایت‌هایی که از موضوع و ظاهر جذاب‌تری برخوردارند، حجم زیادی از کاربران را به صفحات خود هدایت می‌کنند. استفاده از تصاویر و رنگ‌های جذاب و فونت‌های خوانا با سایز مناسب ازجمله عواملی است که در جذب کاربر تأثیر زیادی دارد. برخی از نکات کلیدی در این زمینه شامل موارد زیر می‌شود.

۱. محتوای وب‌سایت باید متناسب با اهداف کسب‌وکار شما باشد؛ به‌عنوان‌مثال، وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات املاک باید دارای یک بخش مجزا برای نمایش املاک و فروشندگان باشد. ارائه اطلاعات مفید و به‌روز کاربر را به مراجعه و استفاده مجدد از سایت شما هدایت می‌کند. یک‌راه حل مناسب برای استفاده از محتواهای مربوط به حوزه کسب‌وکار شما، داشتن بلاگ و هدایت کاربران از منوی اصلی وب‌سایت به آن است.

۲. تصاویر محصولات را به توضیحات ارائه‌شده در مورد آن محصول لینک کنید. سعی کنید از تصاویر باکیفیت بالا استفاده کنید. البته انتخاب حجم خیلی زیاد هم در سرعت‌ بالا آمدن وب‌سایت شما مؤثر است.

۳. طراحی تمامی صفحات وب‌سایت را به‌اندازه صفحه اصلی موردتوجه قرار دهید.

۴. در صورت آگاهی از سلیقه و سن مخاطبین خود، می‌توانید برای طراحی سایت از المان‌ها و رنگ‌های موردعلاقه آن‌ها استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال، افراد جوان به یک تم رنگی بیشتر جذب می‌شود، اما نسل قدیمی یک تم ساده‌تر را ترجیح می‌دهند. همچنین، استفاده از رنگ‌های مختلف برای برجسته‌سازی عناصر مهم، نقل‌قول‌ها، کلمات، نام‌ها و … نیز یک روش خوب برای جلب توجه کاربر است.

۶. استفاده از تصاویر در پس‌زمینه تا جایی که بیننده را از محتوای اصلی دور نکند، می‌تواند مؤثر باشد.

۶. بازگشت آسان به صفحه اصلی از طریق کلیک روی لوگو

قرار دادن دکمه خانه» برای بازگشت ساده‌تر کاربر به صفحه اصلی بدون نیاز به چندین بار کلیک روی دکمه بازگشت در طراحی وب‌سایت مهم است. لوگوی شرکت غالباً در سمت چپ بالا قرار می‌گیرد تا بازدیدکنندگان به‌راحتی آن را ببینند و با تکرار این مشاهده، لوگو و برند شما در ذهن آن‌ها ثبت شود.

۷. بارگذاری سریع صفحات

این یک عامل بحرانی است که باید در طراحی سایت کاربرپسند در نظر بگیرید. کاربران وب‌سایت‌ها معمولاً افراد صبوری نیستند. بر اساس گزارش‌ها، میانگین زمان بارگذاری ۷٫۲۵ ثانیه است یعنی، به‌طور میانگین اگر سرعت بارگذاری صفحات بیشتر از این مقدار باشد، کاربران سریعاً ناامید شده و صفحه را ترک خواهند کرد؛ درنتیجه کاربر را از دست خواهید داد. ابزارهایی مثل gtmetrix.com سرعت دقیق بارگذاری وب‌سایتتان و حجم آن را به شما اعلام می‌کنند.

۸. نمایش مناسب وب‌سایت در همه سیستم‌ها

وب‌سایت شما باید در همه سیستم‌عامل‌ها نظیر تلفن‌های هوشمند، تبلت، دسکتاپ و حتی سیستم‌های بازی قابل‌دسترس یا اصطلاحاً Responsive باشد. طرح وب‌سایت در سایر دستگاه‌ها نیز باید مشابه نسخه دسکتاپ آن باشد تا کاربرانی که به استفاده از کامپیوتر عادت دارند، بتوانند به همان ترتیب از نسخه‌های دیگر نیز استفاده کنند. به‌عنوان‌مثال، سایت دیجی کالا را که از طریق موبایل و تبلت به وب‌سایت دسترسی دارند را جذب کرده است و نیازی نیست برای دریافت خدمات آن حتماً به وب‌سایت روی دسکتاپ مراجعه کنید.

۹. یکپارچگی تمامی عناصر طراحی

سعی کنید که طراحی، تم، رنگ، فونت، سایز نوشته‌ها و تصاویر در تمامی صفحات وب‌سایت تقریباً یکسان باشد. به‌عنوان‌مثال، اگر برای معرفی محصولات خود از سایز کوچک استفاده می‌کنید، باید در تمامی صفحات این نکته را در نظر بگیرید.

همه این ویژگی‌ها باید با توجه به اهداف کسب‌وکار شما و پاسخ به نیازهای مشتریان باشد تا وب‌سایت شمارا به یک نمونه حرفه‌ای تبدیل کند. به این نکته توجه داشته باشید که حتماً قبل از راه‌اندازی وب‌سایت، خود را جای مشتری گذاشته و وب‌سایت را امتحان کنید تا به مشکلات احتمالی آن پی ببرید و آن مشکلات را رفع کنید. از دوستان خود که اطلاعات کافی در مورد محصولات/خدمات شما ندارند بخواهید وب‌سایت را بررسی کنند و به شما در مورد مفهوم بودن محتواها و جذابیت ظاهری و دسترسی منوها، بازخورد بدهند. تقریباً همه انواع کسب‌وکارهایی که نیاز به شناخت شدن در دنیای آنلاین دارند، باید به فکر راه‌اندازی وب‌سایت باشند. هدف از حضور آنلاین به‌وسیله وب‌سایت‌ها، آگاهی بخشی در مورد کسب‌وکار به مردم، ارائه خدمات به‌صورت آنلاین، جذب مشتری‌های جدید از طریق تکنیک‌های یک وب‌سایت حرفه‌ای، تبدیل مشتریان جدید به مشتری‌های دائمی و گسترش کسب‌وکار است. جامعه مشتریان وب‌سایت‌ها ازلحاظ جنبه‌هایی نظیر سن، آگاهی، سلیقه و تقاضا بسیار متنوع است درنتیجه برای داشتن کسب‌وکار موفق، گام اول شناخت دقیق از مخاطبین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.