4 راز تریلیون دلاری شرکت اپل

شرکت اپل هیچ موقع قیمت محصولات خود را برای رقابت با سایر برندها پایین نیاورده و تعریف جدید و قابلفهمی از تکنولوژی را ارائه داده است.
در چند دههی گذشته& شرکتهای تکنولوژی زیادی راهاندازی شدهاند اما هیچکدام بهاندازهی اپل موفق نبودهاند. همانطور که میدانید اپل اولین شرکت جهانی است که ارزش آن از مرز یک تریلیون دلار عبور کرد. شرکتی که اولین فعالیت خود را در گاراژ خانه شروع کرده اکنون باارزشترین شرکت دنیا است. اگر به تاریخ ۴۰ سالهی این شرکت نگاه کنیم متوجه میشویم عوامل زیادی در موفقیت آن نقش داشتهاند. در ادامهی این مقالهی به سه مورد از این عوامل میپردازیم.
۱ – از بین بردن موانع و سختیهای مشتریان
یکی از جالبترین نتایج آمار این است که در آمریکا و کشورهای مشابه اغلب مردم از اقشار مختلف، تلفن هوشمند مشابه دارند که بدون شک آیفون است. یکی از دلایل جلب مردم به این برند از گذشته تا امروز نحوهی تبلیغ محصولات است. دیدگاه اپل نسبت به مشتریهای هدف هرگز تحت تأثیر جمعیتشناسی، شخصیت افراد یا هر چیزی که بازار را تقسیم میکند قرار نگرفته است. بهعبارتدیگر، همهی مردم، مشتری هدف برند اپل هستند. به همین دلیل عبارت «کاربرپسند بودن» یکی از مهمترین ویژگیهای تمام محصولات اپل است.
یکی دیگر از دلایل موفقیت برند این است که در تبلیغات و محتوای بازاریابی از اصطلاحات فنی برای معرفی مشخصات محصول استفاده نمیشود. هدف آنها این است که مردم در هر سنی و با هر تحصیلاتی پیغام تبلیغاتی را درک کنند. آنها روی ویژگیهایی تمرکز میکنند که توسط مردم متوسط قابلدرک باشد. مانند کیفیت دوربین، کیفیت صفحهنمایش، فضای ذخیرهسازی، باز شدن قفل صفحهنمایش توسط اثرانگشت و… .
این شرکت مخاطبان خود را از میان یک نسل خاص انتخاب نمیکند و عموم مردم را هدف قرار میدهید. به همین دلیل ارزش سهام آن ۱۵ هزار درصد رشد داشته است.
۲ -خاص بودن در کنار زیبایی و سادگی
گفته بالا این مفهوم را به ما میرساند که درواقع شما یک محتوا را از اپل خریداری میکنید و زمانی که برای چند سال از محتوا i-device خود استفاده میکنید با توجه به جذابیتی که این محتوا دارد مردم زیادی را متمرکز بر خرید دوباره و دوباره اپل میکند. بنابراین هزینه بخش محتوای اکوسیستم در کوتاهمدت و درازمدت برای Apple پرداخت میشود. هنگامیکه شما به دلیل طراحی یا سادگی به اپل رو میآورید، خاص بودن همراه با محتوای شماست که شمارا یار وفادار و همیشگی اپل میگرداند.
احتمالاً شما فرد خوششانسی هستید که این مقاله را مطالعه میکنید. و دلیلش – و دلیل موفقیت اپل – این است که، اپل دستگاه زیبایی را در اختیار شما میگذارد که شما هنگام استفاده از آن احساس لذت بخشی را تجربه میکنید. به همین دلیل است که این شرکت دارای چنین برند قدرتمند و ارزش سهام بسیار بالایی است. در کنار بازاریابی که نقش کمککننده رادار است، و از طرفی رسانهها و جنون خرید طرفداران این برند که هرگز اثر و تبلیغ منفی را برای آن به همراه نداشته است، آنچه که موفقیت اپل را تضمین کرده کیفیت محصولات آن است و علاوه بر این iEcosystem که باعث میشود امکان این را داشته باشید که بسیار راحتتر چیزی جدید را امتحان کنید، و شما داستانی از موفقیت را که به طور کامل برای همیشه ادامه خواهید میدهید.
۳ – جا انداختن فرهنگ استفاده از برند
اغلب مردم بعد از یک بار خریداری محصولات اپل بهنوعی خاص به این برند وفادار شده و این موضوع کمتر در سایر برندها دیده میشود. اپل، به چیزی فراتر از یک برند تبدیلشده است. داشتن تاریخچهای از تولید محصولات باکیفیت که برای همه در دسترس است، اپل را به نام تجاری تبدیل کرده که مشتریهای وفادار آن طی میلیونها سال دیگر نیز حاضر به امتحان کردن محصولات دیگر نیستند.
تمام ماجرا به اوایل دههی ۸۰ و زمانی برمیگردد که مفهوم کامپیوتر خانگی در حال جا افتادن میان مردم بود. در آن زمان استیو جابز ۹ هزار کامپیوتر را به مدرسههای کالیفرنیا اهدا کرده بود و در آن زمان عدهی زیادی با این کار مخالف بودند. اما این روش بازاریابی علاوه بر مزایای مالیاتی، بسیار هوشمندانه طراحیشده بود. هدف جابز از راهاندازی برنامهی «بچهها نمیتوانند صبر کنند»، این بود که بچهها را از سن کم و پیش از توانایی برای خرید کامپیوتر، با محصولات اپل و قابلیتهای آن آشنا کند. این روش تبلیغات معنای اصلی فرهنگ برند اپل است.
تا امروز دانشآموزان بیشماری با استفاده از کامپیوترهای اپل در مدارس بزرگشدهاند. این افراد اکنون در سن بزرگسالی و برای تهیهی کامپیوتر شخصی مستقیماً سراغ این برند میروند. مهم نیست سایر برندها چه امکانات و تکنولوژی دارند، این بچهها با کامپیوتر اپل بزرگشدهاند و هیچ برند دیگری را انتخاب نمیکنند.
۴ -بازار همیشه خبرساز اپل
در حال حاضر هر محصول بهروز شده و جدیدی از اپل توسط رسانهها و عموم مردم پیشبینیشده است بهعلاوه طرفدارانی که این شرکت از ابتدا در اختیار داشت
مهمتر از همه، تمام این محصولات، اپل را به یک مدل کسبوکار جدید برای ایجاد یک اکوسیستم سختافزاری، نرمافزاری و محتوا تبدیل کرد. اپل آیتونز را بهعنوان یک برنامه ساده برای کاربران برای انتقال فایلهای MP3 به iPod ها ایجاد نکرده بود کاربرد آیتونز فراتر از اینها بود، همانطور که در مورد بسیاری از موارد دیگر سازندگان نیز صادق بود. این شرکت به مفهوم و تعریف واقعی یک آلبوم حمله کرد و آنها را به ترانههایی تبدیل کرد که بهصورت جداگانه در قیمت کل آلبوم فروخته میشد (مثالی در مورد نحوه عملکرد اپل) همین روند با نرمافزار صورت گرفت. این بار بسیاری از توابع رایج رایانهای میتوانند بر روی دستگاههای تلفن همراه اپل با استفاده از برنامههای کمحجم شده اجرا شوند.
v